1. Cetusan
pemikiran golongan anti hadis membuktikan terbatasnya akal manusia untuk
mentafsirkan agama mengikut akal yang lemah dan terbatas. Ini menunjukkan
bahawa tidak mungkin ilmu wahyu agama itu ditafsir mengikut kehendak akal dan
nafsu yang mana akibatnya boleh mengakibatkan kecelaruan dan porak peranda di
dalam kehidupan di dunia dan di akhirat. Dengan menggunakan analisis dokemen,
kajian ini mendapati golongan anti hadis adalah satu agenda tipu daya daripada
musuh-musuh Islam untuk menghancurkan Islam melalui dalaman. Ini menunjukkan ia
adalah satu pemikiran yang sudah semestinya perlu ditolak dan wajar mengambil
tindakan di atas cetusan pemikiran dan pemahaman yang sangat merbahaya ini.
Kerana, Islam tidak mengambil hujah dari Al-Quran semata-mata, hujah-hujah
daripada Al-Quran itulah yang akan diterangkan oleh Hadis Nabi صلى الله عليه وسلم
bagi menerangkan apa yang tidak terang dari AlQuran.
2. Penyebaran
pemikiran anti hadis di Malaysia kini semakin membimbangkan. Sektor pendidikan
juga turut terkesan daripada bahan pemikiran sesat ini. Umat Islam sepatutnya
menyedari bahawa pemikiran ini telah cuba merosak Islam secara keseluruhannya.
Mereka telah berjaya melatih kader-kader di kalangan cendekiawan Islam sendiri
dalam usaha merealisasikan pemikiran mereka. Demi menjaga kesucian Islam,
pemikiran anti hadis ini haruslah di hapuskan. Oleh itu tujuan kajian ini
dilaksanakan bagi mengenal pasti langkah-langkah penyelesaian yang telah diamalkan
oleh pelbagai pihak di Malaysia. Metode kajian perpustakaan dan temu bual telah
digunakan oleh pengkaji bagi menyelesaikan permasalahan kajian ini. Di dalam
kajian ini, pengkaji telah menemui pelbagai langkah-langkah pembanterasan dan
penyelesaian bagi kemelut pemikiran anti hadis yang mana telah dilaksanakan
oleh pihak berkuasa dan masyarakat sendiri. Dapatan daripada kajian boleh
menjadi garis panduan dalam memaksimumkan pembanterasan kemelut Golongan Anti
Hadis daripada tersebar luar. Bukan itu sahaja kajian ini di harapkan dapat
membantu para ahli akademik untuk mengenalpasti kesan-kesan penyelesain yang
telah terlaksana.
PENGENALAN
Anti Hadis merupakan antara ajaran
sesat yang menular dalam masyarakat Islam sejak beberapa tahun yang lalu. Pengaruh
anti Hadis ini semakin luas apabila wujudnya pihak-pihak tertentu yang
mendukung kepercayaan dan kefahaman mereka di samping wujudnya buku-buku,
artikel-artikel dan seminar yang berkaitan. Fahaman anti Hadis ini sebenarnya
mempunyai pegangan yang tidak mempercayai Hadis sebagai sumber epistemologi
Islam selepas al-Qur’an. Penghujahan golongan yang berfahaman ini bahawa
al-Qur’an sebagai kitab yang lengkap dan sempurna telah menolak sumber-sumber
lain sebagai sumber perundangan Islam. Untuk menguatkan hujah mereka, beberapa
ayat al-Qur’an cuba diselewengkan tafsirannya. Kebanyakan penyelewengan mereka
melibatkan soal akidah, politik, dan feqah. Dalam soal akidah, golongan ini
meletakkan kedudukan Nabi Muhammad s.a.w. sekadar pengikut Nabi Ibrahim AS. Menurut
mereka Nabi Ibrahim AS adalah pesuruh Allah SWT bukannya Nabi Muhammad s.a.w.
Sehubungan itu, mereka mendakwa solat, puasa, zakat, dan amalan-amalan ibadah
lain harus mengikut Nabi Ibrahim AS. Golongan anti Hadis juga menyelewengkan
ayat-ayat al-Quran berkaitan politik, terutamanya yang berkaitan dengan
kepimpinan ulama. Mereka mendakwa ulama dahulu dan kini semuanya palsu,
menyelewengkan ajaran Allah SWT, bertopengkan amalan Rasul serta telah
mereka-reka hukum. Mereka mendakwa ulama mencipta hukum halal-haram, sesat,
undang-undang kekeluargaan Islam, dan sebagainya walhal semua itu tiada dalam
al-Qur’an. Bagi mereka ulama sekutu Allah SWT.
LATAR BELAKANG
Pada zaman Rasulullah s.a.w,
bibit-bibit kemunculan golongan ini dapat ditinjau di kalangan kaum Quraisy
yang telah mendustakan ajaran Baginda serta melemparkan tuduhan-tuduhan yang
tidak berasas. Namun, mereka ini tidaklah dikategorikan sebagai anti hadis
kerana telah nyata akidah mereka yang tidak beriman terhadap ajaran Islam itu
sendiri. Semasa zaman Sahabat RA, terdapat seorang yang bernama Umaiyah bin
Khalid yang cuba mencari penyelesaian terhadap seluruh permasalahan dengan
hanya merujuk kepada al-Quran sahaja. Dia telah membincangkan hal tersebut
dengan Abdullah bin Umar RA. Namun, Ibnu Umar RA telah mengingatkannya agar
menerima dan melaksanakan apa-apa yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w. Sungguhpun
begitu, ia hanyalah dalam ruang lingkup pandangan peribadi seseorang dan
tidaklah berkembang dalam bentuk kumpulan atau gerakan. AlHasan berkata, semasa
Imran bin Husain sedang mengajar hadis, terdapat seorang yang meminta agar
tidak perlu mengajar hadis, memadai dengan al-Quran sahaja. Imran menjawab, "Engkau
dan sahabat-sahabat engkau boleh membaca al-Quran. Mahukah engkau mengajarkanku
sembahyang dan syarat-syaratnya kepadaku? Atau zakat dan syarat-syaratnya?
Engkau selalu tidak hadir. Sedangkan Rasulullah s.a.w. telah mewajibkan zakat
begini.. begini.." Orang itu menjawab, "Terima kasih, aku baru
sedar." Pada kemudian harinya, orang itu menjadi seorang ahli fikah.
Seterusnya, golongan ini telah muncul secara berkelompok dalam kurun kedua
Hijrah. Mereka ini berorientasikan kepada dua perkara iaitu penolakan terhadapa
hadis yang bersifat bukan Mutawatir seperti Hadis Ahad, seterusnya mereka yang
mendakwa bahawa hadis bukanlah penerang atau penguat kepada al-Quran bahkan
dianggap sebagai hukum yang terpisah daripada alQuran
MATLAMAT DAN FAKTOR PENUBUHAN
Matlamat utama golongan anti hadis
ini adalah untuk melemahkan ajaran Islam dari dalam. Ini terbukti dengan
merujuk kepada perkembangan anti hadis pada zaman mutakkhir iaitu apabila
seorang Yahudi bernama Goldziher telah dibiayai dengan biasiswa Zionis International
Jerman untuk melanjutkan pelajaran di Universiti AlAzhar pada tahun 1873 dalam
bidang Sunnah. Pada tahun 1976, beliau memegang jawatan sebagai Setiausaha
Zionis Antarabangsa cawangan Budapest. Kemudian dia mengajar di Maktab Zionis
Budapest selama 15 tahun untuk melahirkan graduan-graduan zionis yang akan
bertebaran di seluruh dunia mengembangkan ajaran mengingkari Sunnah. Ini
bertujuan melemahkan Islam dari dalam. Antara faktor terpenting yang
mempengaruhi perkembangan fahaman ini ialah terpengaruh dengan idea-idea yang
yang dikemukakan oleh orientalis Barat. Sebagai contoh, Rashad Khalifa yang
bukan berlatarbelakangkan Pengajian Islam telah cuba untuk membahas isuisu yang
berkaitan dengan sumber perundangan hukum Islam yang ternyata hanyalah berasaskan
kajian saintifik beliau serta penaakulan akal semata-mata. Walhal, hukum Islam
bukanlah boleh diukur keberkesanannya berdasarkan anggapan atau pemikiran yang
bersifat terhad malah ia merupakan wahyu daripada Allah SWT yang tidak boleh
dikritik apatah lagi untuk menafikannya secara mutlak. Malah, terdapat beberapa
orientalis sebelum beliau seperti Ignaz Goldziher dan Joseph Schacht yang telah
mengkritik keautoritian hadis sebagai sumber hukum dengan menyatakan bahawa
hadis merupakan ajaran palsu yang muncul antara 200-250 tahun selepas kewafatan
Nabiصلى الله عليه وسلم dan kemudian dikaitkan dengan Baginda. Mereka juga
mendakwa kitab-kitab hadis sahih tidak mengandungi kata-kata atau perbuatan
Nabi s.a.w, bahkan ia mengandungi anggapan atau tekaan pengumpul-pengumpul
hadis seperti al-Imam al-Bukhari, Imam Muslim, Imam al-Tirmizi, Imam Abu Daud,
Imam al-Nasa’i dan Imam Ibnu Majah sebagai hadis sahih atau riwayat-riwayat
sahih mengenai kata-kata dan perbuatan Nabi s.a.w. Jelas di sini bahawa mereka
cuba mengaitkan kebenaran fakta dengan akal pemikiran dalam membuktikan bahawa
sesuatu kebenaran yang tersimpan dan muncul semula selepas beberapa ketika
boleh terdedah dengan unsur-unsur kekurangan atau penyelewengan. Dalam erti
kata yang mudah, mereka mengatakan kebenaran itu tidak semestinya bersifat
kekal malah perlu dikaji semula akan kesahihannya agar bersesuaian dengan
keperluan akal dan keadaan kehidupan semasa.
HUJAH YANG DIGUNA PAKAI
i. Mereka menganggap hadis
merupakan satu penyelewengan daripada ajaran-ajaran Nabi Muhammad s.a.w dan
tidak boleh diterima sebagai sumber perundangan Islam. Malahan, ia dianggap
muncul selepas kewafatan Rasulullah s.a.w lalu dikaitkan dengan Baginda.
ii. Mereka mengatakan Al-Quran
adalah wahyu yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w melalui Malaikat Jibril
serta dianggap telah lengkap, sempurna dan terperinci. Oleh itu, alQuran tidak
memerlukan sebarang bentuk penghuraian mahupun pentafsiran.
iii. Beranggapan bahawa umat Islam
telah menyeleweng dari ajaran Tuhan yang sebenar. Ajaran Tuhan yang sebenar
adalah semasa zaman Nabi Muhammad s.a.w sebagai Nabi terakhir serta yang dibawa
oleh Baginda ialah al-Quran dan tidak ada yang lain daripada itu.
iv. Menganggap hadis sebagai satu
catatan sejarah yang boleh dan perlu dikaji oleh para penyelidik untuk memahami
dan menilai zaman itu
v. Lafaz dua kalimah syahadah yang
diucapkan oleh umat Islam kini adalah dilarang oleh al-Quran kerana syahadah
yang .ال إله اال اهلل hanyalah diwajibkan
vi. Menolak kepercayaan kepada
Qada’ dan Qadar yang merupakan salah satu perkara terpenting dalam Rukun Iman.
Hanya kerana ia dinyatakan melalui hadis lalu dianggap bertentangan dengan apa
yang terdapat di dalam al-Quran.
vii. Tafsiran berkenaan kalimah
al-hikmah dalam surah al-Baqarah ayat 2 yang ditafsirkan oleh al-Imam al-Syafie
sebagai sunnah atau hadis adalah tidak munasabah. Mereka telah merujuk tafsiran
oleh Maulana Muhammad Ali yang menyatakan bahawa kalimah al-hikmah adalah salah
satu nama al-Quran Seterusnya menghuraikan maksud ayat al-Quran dalam surah al-
Nisa’ ayat 59 yang bermaksud, “Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu
kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah” dengan menyatakan bahawa kita
disuruh mentaati Rasul ialah mentaati perutusannya dan bukan mentaati Nabi Muhammad
s.a.w
viii. Dengan merujuk surah al-Ahzab
ayat 21 yang bermaksudnya, “Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri
Rasulullah itu contoh ikutan yang baik”. Mereka menyatakan bahawa ayat ini
tidak bermaksud untuk merujuk kepada gerak geri dan kelakuan Nabi Muhammad SAW
seperti cara beliau makan, pakai, tidur dan sebagainya. Ia sebenarnya merujuk
kepada keyakinan, pegangan, pendirian dan perjuangan. Malahan, semua kelakuan
dan gerak geri seseorang itu ditentukan oleh faktor-faktor seperti kebudayaan,
pendidikan, semasa, tempat dan perbuatan
GOLONGAN YANG TERLIBAT
Sebenarnya golongan anti hadis ini
wujud di sepanjang zaman. Pihakpihak yang terlibat dalam golongan anti hadis
ini terdiri daripada musuh-musuh Islam (Zulkifli Mohamad Al-Bakri, 2014).
Antara kelompok-kelomPok yang terlibat dalam golongan anti hadis ialah seperti
berikut: Pertama, golongan yang menolak hadis terus, tidak mahu menggunakan
hadis. Mereka hanya menggunakan Al-Quran sahaja. Ini kalau dilihat melalui
penulisan Kassim Ahmad, berasaskan penulisannya dan umum yang bercakap
tentangnya pada hari ini, dapat dilihat bahawa dia membawa ideologi anti hadis
yakni menolak hadis dan menyeru manusia beramal dengan Al-Quran sahaja.
Kedua, golongan yang juga anti
hadis, tapi dalam masa yang sama mereka mencipta hadith lain. Ini merujuk
kepada syiah. Syiah hakikatnya adalah anti-hadis tetapi ramai yang tidak
perasan dan kurang sedar hal ini. Masalah syiah adalah lebih besar dari isu
Kassim Ahmad walaupun tidak dinafikan kedua-duanya bahaya dan merosakkan Agama
Islam. Namun Syiah lebih bahaya dari segi menolak hadis Nabi yang sahih sama
ada dari Sahih Bukhari, Muslim dan selainnya, lalu mereka mencipta hadis-hadis
yang baru lagi palsu.
Ketiga, golongan orang yang mengiktiraf kedudukan
Al-Quran dan Sunnah, tetapi tidak beramal dengannya. Mereka mengambil separuh,
tinggal separuh, ataupun tidak beramal dengannya langsung walaupun tidak
menolak kebenaran Al-Quran dan Hadis sebagaimana golongan anti hadis.
Sebaliknya mereka tidak beramal mungkin kerana malas, suka melakukan maksiat,
fasiq dan sebagainya. Jadi ini adalah empat kategori manusia secara amnya dalam
berurusan dengan hadis Nabi s.a.w.
ISU DAN CABARAN
Kumpulan-kumpulan anti Hadis telah
wujud di Malaysia sejak tahun 1984. Kumpulan ini diketuai oleh intelektual dan
disokong oleh orang yang berpengaruh. Mereka bergerak secara rahsia selepas
diharamkan dan mengambil bahagian dengan ideologi-ideologi lain yang serupa
yang tidak bertentangan dengan ajaran dan undang-undang Islam. Mereka terus
merebak dalam pelbagai cara dan menggunakan semua peluang yang mereka ada.
Tiada tindakan boleh diambil terhadap mereka kerana ketiadaan laporan daripada
orang ramai dan akibatnya, bukti-bukti kewujudan mereka sangat sukar untuk
didapatkan. Penggunaan internet membantu mereka dalam menyebarkan ideologi
mereka tanpa dikesan dengan mudah oleh pihak berkuasa.
Pergerakan anti hadis di Malaysia
telah dipelopori oleh Kassim Ahmad, seorang pengasas Parti Sosialis Rakyat
Malaysia. Beliau bersama-sama rakan-rakannya seperti Othman Ali dan Abdul Manan
Harun mula mengembangkan fahaman ini pada tahun 1985. Mereka cuba menarik
perhatian umat Islam dengan mengemukakan teori bahawa ajaran Islam memadai
dengan hanya berpandukan al-Quran serta kajian saintifik menerusi akal. Idea
tersebut kemudiannya dikembangkan menerusi penulisan artikel yang bertajuk
Penolakan Teori Ahli -ahli Hadis di dalam ruangan Berani Kerana Benar dalam
akhbar Watan. Pada September 1985, beliau telah menganjurkan sebuah Majlis
Diskusi yang membahaskan berkenaan Teori Hadis di Pejabat ALIRAN (Aliran
Kesedaran Rakyat) di Jalan Sungai Nibong, Bayan Baru, Pulau Pinang dan juga di
rumah beliau sendiri di No. 8, Jalan Gajah, Tanjung Bunga, Pulau Pinang.
Berikutan itu, beliau telah dikecam oleh para ulama atas doktrin sesatnya itu
dan pihak kerajaan telah membatalkan beberapa siri ceramah beliau yang telah
dirancang untuk diadakan di Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor
Darul Ehsan.
Seterusnya pada bulan Mei 1986,
Kassim Ahmad telah menulis sebuah buku yang bertajuk Hadis: Satu Penilaian
Semula terbitan Media Intelek Sdn. Bhd (Ghazali, et al., 2016). Di dalam buku
tersebut, Kassim menceritakan bagaimana ia mendapat idea berkenaan penilaian
semula hadis berasaskan pembacaannya melalui buku-buku tulisan Rashad Khalifa
seperti The Computer Speaks: God’s Message to the World, Quran The Final
Scripture, Quran, Hadith and Islam, dan Quran Visual Presentation of the
Miracle. Kassim Ahmad juga cuba untuk membuktikan andaiannya bahawa hadis
merupakan satu ajaran palsu yang dikaitkan dengan Nabi Muhammad s.a.w dan
dianggap sebagai salah satu dari punca perpecahan dan kemunduran umat Islam.
KESAN PENYEBARAN
Kita akan berasa amat dukacita
apabila segala penyakit terkena kepada akidah, ibadat dan muamalah kaum muslimin.Bagi
seseorang atau sesuatu kelompok yang terpincang dari landasan agama, pegangan
islam mereka bertambah lemah.Malah, mereka cuba mencari formula baru kerana
merasakan Islam sudah tidak berfungsi lagi.Perkara yang sebenarnya, bukan Islam
yang tidak berfungsi, tetapi mereka sendiri yang tidak kembali menghidupkan
Islam yang sebenar atau Islam tulen.Ternyata segala rancangan membangunkan umat
tanpa Islam gagal.
Dunia Islam dibaluti dengan
pelbagai penyakit.Hal ini semua adalah berpunca daripada sikap memesongkan
agama.Kelemahan akidah ini juga turut mengundang kelemahan lain.Dengan itu,
kita tidak akan ke hadapan dalam agama, teknologi dan juga pembangunan.Dalam
masa yang sama, Barat mengambil alih kebangkitan kebendaaan dan kemodenan.Barat
yang telah kehilangan agama, mengisi roh tamadun mereka dengan menjadikan harta
dan kebendaan sebagai perkara terpenting.Nilai agama jauh terasing daripada
pembangunan yang mereka usahakan.
Seiring dengan hasrat Revolusi
Industri, kamus halal dan haram tiada tempat dalam era ini. Bahkan bagi mereka,
terikat dengan agama dalam menempuh hidup yang lebih selesa serta menikmati
kemajuan adalah suatu kekolotan.Ternyata mereka benar-benar mencapai era
pembangunan kebendaan yang mengagumkan.
Islam adalah pembela sebenar kaum
wanita. Sebelum kedatangan Islam, hak wanita tidak dibincangkan atas nama
sistem agama atau tanggungjawab keagamaan yang lengkap. Jika ada pun, ia adalah
atas ehsan dan simpati kaum lelaki semata-mata. Bahkan dalam sesetengah
masyarakat, wanita dianggap sial dan tidak mempunyai nilai.Sebagai contohnya,
masyarakat Babylon, jika suami membunuh seseorang maka isterinya dihukum mati
menggantikan tempatnya. Masyarakat Greek pula menganggap wanita lebih rendah
nilainya daripada lelaki.Pelacuran pula menjadi amalan biasa dalam masyarakat
Greek dan Rom.Manakala masyarakat Mesir Kuno pula menganggap wanita adalah
lambang syaitan dan masyarakat Arab pula mewarisi tradisi membunuh anak
perempuan hidup-hidup.
KESIMPULAN
Golongan anti hadis yang timbul kebelakangan
ini sama ada di Malaysia atau di tempat-tempat lain adalah pelopor kepada satu
kefahaman yang salah yang tidak pernah timbul dalam sejarah umat Islam walaupun
oleh pencipta-pencipta hadith palsu atau oleh golongan muktazilah, murjiah dan
sebagainya. Golongan anti-hadith adalah golongan yang langsung tidak
mempercayai bahawa perkataan Nabi s.a.w adalah benar (walaupun dapat dibuktikan
kebenarannya) kerana kebenaran dalam sunnah/hadith tidak langsung diimani oleh
golongan anti-hadith. Lebih-lebih lagi, mereka tidak langsung membuat petikan
kepada sunnah/hadith dalam penulisan mereka (walaupun mereka sebenarnya
melakukannya tanpa diakui oleh mereka seperti dalam kisah pengumpulan
Al-Quran).
Jelas bahawa golongan anti-hadith
adalah golongan pertama daripada kalangan umat Islam yang menolak autoriti
Rasulullah s.a.w sebagai seorang yang bercakap, bertindak malah diamnya sendiri
sebagai wahyu Allah. Persoalannya, bagaimana mereka membezakan antara Al-Quran
dan sunnah yang kedua-duanya datang melalui Rasulullah s.a.w kalau tidak
Rasulullah s.a.w itu diwahyukan? Akhirnya dapatlah disimpulkan kefahaman
golongan anti-hadith tidak berasas sama sekali dan kalau hendak digunakan
penghujahan anti-hadith, sudah pasti Al-Quran sendiri pun tidak dapat diterima
sebagai benar. Malah, kronologi pengumpulan Al-Quran sendiri pun diasaskan
kepada sunnah/hadis kerana tidak ada sumber lain yang dapat memberitahu hal
ini. Sudah tepatlah bahawa fahaman anti-hadith adalah satu kedangkalan,
kejahilan dan ajaran yang salah dan sesat serta membahayakan sistem teologi dan
perundangan Islam secara keseluruhan.
Comments
Post a Comment